2017. sze 12.

Etikaórák - alapozás

írta: szikzolt
Etikaórák - alapozás

moral.jpgAz etika tantárgy bevezető óráihoz ajánljuk az alábbi lehetőséget.

A diákok csoportmunkában dolgozzák fel az alábbi esetet a történethez kapcsolódó kérdések alapján.

A történet:

Víz fölött, víz alatt

A középiskolai vízilabdakupa döntőjében súlyos szabálytalanság történt az utolsó percben. Az egyik csapat hátvédje, Pisti nem tudott uralkodni magán, és olyan súlyosan megütötte az ellenfél mellette elúszó játékosát, Jenőt, hogy az illetőt súlyos sérülésekkel kórházba kellett szállítani. A szabálytalanság miatt megítélt büntetőt az ellenfél belőtte s ezzel megnyerte a mérkőzést. Ráadásul a fegyelmi bizottság a durván szabálytalankodó sportolót, Pistit egy évre eltiltotta a játéktól, a csapatot pedig súlyos pénzbírsággal sújtotta.
A fegyelmi bizottság ülése után a vétkes fiú egyik csapattársa, Géza megpróbált lelket önteni barátjába.
– Hidd el nekem, nem olyan nagy dolog, másokkal is megtörtént már. Egy kupadöntőn előfordul az ilyesmi. Senki nem ítél el, hidd el, mindenki tudja, hogy a csapatért tetted, már velem is megtörtént, hogy nem tudtam uralkodni magamon. Különben is minden csoda három napig tart. Elfelejtik ezt is hamar! Jövőre megint együtt játszunk majd! Addig is gyere le az edzésekre!
– Nem is arról van szó, hogy mit mondanak az emberek – mondta a vétkes fiú, Pisti. – Igazából azt nem értem, hogyan tudtam így megfeledkezni magamról, nem hagy nyugodni a lelkiismeretem. Korábban sohasem volt súlyosabb fegyelmi ügyem. Nem mondhatja senki rólam, hogy az átlagnál durvábban vagy szabálytalanabbul játszom. Annak azért örülök, hogy volt lelkierőm bemenni a kórházba bocsánatot kérni tőle. ... Azt mondják az orvosok, néhány hónap múlva már újra játszhat.

– Te meg majd csak egy év múlva, igaz? – csattant fel a barátja. Nem öregem, te a Holdon élsz! Már többször mondtam, hogy ne így csináld, de te sohasem figyelsz oda. Nem az az igazi vétek, amit csináltál, hanem az, ahogy csináltad, az, hogy lebuktál. A víz alatt kell mindent csinálni, hogy lehetőleg ne vegyék észre. Ha győzni akarsz, akkor nem az a fontos, hogy ne szabálytalankodj, hanem hogy ne lássák meg. Ha senki sem látja, akkor senki sem szólhat egy szót sem, akkor nem büntethetnek meg, és nincs semmi baj. Mindenki így csinálja! Most már legalább te is megtanultad a magad kárán.

Szempontok, kérdések a történet csoportszintű feldolgozásához:

  • Olvassátok el a történetet, majd készítsetek gondolattérképet a különböző szituációk és vélemények kapcsán!
  • Mutassátok be, hogy az egyes szereplők hogyan ítélik meg a történteket!
    • Pisti
    • Jenő
    • Géza
  • Vitassátok meg Jenő tanácsát!
  • Szerintetek, mi volt/mi lett volna a korrekt megoldás? Indokoljátok is a megoldásotokat!

Ezt követően az egyes csoportok ismertetik a "megoldásaikat", majd ezt követően ütköztetik az egyes álláspontokat.

A minidisputát követően az etika természetére vonatkozó következtetéseket vonnak le az osztály tanulói. (Pl.)

  • Bemutatják röviden az egyes álláspontokat, s indokolják ezeket.
  • Megvitatják, hogy melyik álláspont tekinthető "helyesnek".
    •  Igyekeznek megállapítani a "helyes"-ség kritériumait.
    • Megvitatják, miként lehetséges, hogy több "helyes" álláspont is létezhet.
    • Kitérnek arra a kérdésre, hogy lehetséges-e egyetlen kizárólagos megoldás?

Amikor az erkölcs és az etika természetére vonatkozó alapkérdéseket felismerik, akkor a tanulókkal hozzákezdhetünk az etikai alapfogalmak feltérképezéséhez. Akár egy újabb történet megvitatásával is.

Szólj hozzá

döntés ítélet filozófia etika morál erkölcs csoportmunka eset didaktika esetelemzés