Esélyegyenlőség, társadalmi különbségek
Diákként nem is olyan könnyű felismerni, milyen társadalmi, szociokulturális környezetben élünk, s ennek függvényeként milyen esélyekkel indulunk neki a nagybetűs életnek. A következő feladat célja, hogy rávilágítsunk, milyen sokat jelenthet az a társadalmi közeg, amelyből kilépve önálló életet kezdünk.
A feladat viszonylag egyszerű, s az alábbi lépésekben hajtható végre.
- Öt önként jelentkező diák között szerepeket osztunk szét. Célszerű megoldás, hogy látatlanban húzzák ki a szerepeket, de hogy melyek ezek, arról a feladat végig nem árulnak el részleteket.
- Az öt diák feláll egy sorban.
- A tanár - vagy egy általa megbízott / ugyancsak önként jelentkező diák - felolvassa egymás után a szituációkat, élethelyzeteket.
- Amennyiben valamelyik diák úgy ítéli meg, hogy az általa képviselt szerepre illik a megállapítás, akkor egy lépést előre lép. Ha nem, akkor marad egy helyben.
- Minden szituáció ismertetésekor a diákok lépnek, vagy állva maradnak.
- Az utolsó szituáció ismertetését (és az aktuális lépéseket) követően az osztály tanulói megvizsgálják, melyik tanuló hol áll.
- A szerepeket képviselő diákok felolvassák a szerepeiket, illetve azok jellemzőit.
- Az osztály levonja a következtetéseket a szerepek és a szereplők elhelyezkedése, egymáshoz viszonyított helyzete alapján.
Sokféle szerep és szituáció képzelhető el, ezek közül most példaképpen az alábbiakat mutatjuk be.
Karakterek, szereplők (mintaképpen):
- Kornél: Egy vidéki kis falu roma családjából származó tehetséges és szorgalmas diák. Halmozottan hátrányos helyzetű, emellett négy testvére van. Kollégiumban lakik, s havonta csak egyszer van lehetősége hazamenni az utazási költségek miatt.
- Géza: Édesanyja egyedül neveli ötéves testvérével együtt. Alapvetően jó tanuló, de hogy a családot anyagilag támogassa, gyakran vállal alkalmi munkákat, így nem mindig jut kellő ideje a tanulásra, ezért a tanulmányi eredményei elég vegyes képet mutatnak. Bátyjától örökölt, már elavultnak mondható telefonja van.
- Salamon: Kiegyensúlyozott családi légkörben nevelkedik bátyjával és húgával egyetemben. Szülei azt várják el tőle, hogy eredményesen tanuljon és sportoljon aktívan. Édesapja a kisváros asztalosüzemében dolgozik asztalos mesterként, édesanyja pedig ápolónő a helyi kórházban.
- Boldizsár: Társasházi lakásban él családjával együtt anyagi jólétben. Megszerezte a jogosítványát, így saját autóval jár iskolába, rendszeresen kell járnia különórákra is (nyelvi órák, felvételi felkészítő), van rendszeres havi zsebpénze, a család bejárónőt alkalmaz.
- Ernő: Teljes családban él egy kertvárosi házban, sokak által irigylésre méltó egzisztenciális jólétben. Időnként a hétvégi bulira limuzin bérel, s haverjaival együtt érkezik a buli helyszínére. SG 10-es okostelefonja van, valamint, saját bankszámlája. Nyaranta külföldi nyelvtanfolyamokon vesz részt, mert távlati célja, hogy egy jeles angol egyetemen tanul tovább.
Szituációk, helyzetek (példaképpen)
- Naponta vásárol (kb. 800-1000 Ft. értékben) az iskolai büfében.
- Majd minden hétvégén egy színvonalas szórakozóhelyen bulizik.
- A nyári szünetben egy londoni nyelviskolában tanult három héten át.
- A héten nem tudott edzésre menni, mert alkalmi munkát kellett végeznie.
- A telefonját fél évvel ezelőtt cserélte le a legújabb típusra, holott még a régi is tökéletesen működött.
- A sikeres felvételi érdekében hetente kétszer különórára jár.
- a hétvégén a barátait elvitte az autóján a család hétvégi nyaralójába, hogy kipihenjék az iskolai stresszt.
- Úgy döntött, hogy péntekenként robogóval fog járni iskolába, nem pedig a szüleivel hozatja magát iskolába.
- Mivel a vírusos időszakban sokat költöttek gyógyszerre, ezért tömegközlekedés helyett most egy hónapig gyalog kell iskolába járnia.
- Az elmúlt 3 évben az ünnepekkor ajándékba kapott pénzeket összespórolta, s az a terve, hogy hamarosan egy kerékpárt vásárol belőle magának.
- A barátaival hetente kétszer edzőterembe jár kondizni.
- A nagyobb családi összejöveteleken általában a modern művészetekről, s a legutóbbi színházi élményeikről beszélgetnek.
- Az elmúlt négy évben nem volt nyaralni a nyári szünetben.
- Szűkebb környezetében megemlítették neki, hogy a korábbiakhoz képest választékosan beszél, amit nem is mindig értenek.
A feladat tovább is folytatható azzal, hogy a diákok újabb szerepeket találnak ki, illetve a szerepekhez újabb szituációkat rendelnek. (Érdemes arra ösztönözni a diákokat, hogy saját élethelyzeteik alapján említsenek releváns szerepeket, élethelyzeteket.)