2020. már 19.

Etika érettségi témakörök 2020. május-június

írta: szikzolt
Etika érettségi témakörök 2020. május-június

isten_tenyereben.jpgEmberismeret és etika tantárgyi érettségi témakörök:

 

középszint
2020. május-június vizsgaidőszak


1.  Van jogom hozzá?

  • Mutassa be, hogyan változott a szülők gyermekekkel szembeni és a gyermekek
    szülőkkel szembeni joga és kötelessége az elmúlt száz évben Magyarországon!
  • Szervezzen előadásokat iskolájában, szűkebb vagy tágabb lakóhelyén „Napjaink
    szülő-gyermek kapcsolata a jogok és kötelességek rendszerében” címmel!

2. A bűn

  • Mutassa be, hogyan ítéli meg a bűnt a filozófia, a lélektan és a vallás! Példákkal
    érzékeltesse a bűntudat és a szégyenérzet közötti különbséget!
  • Készítsen interjúkat fiatalokkal (kortársak) és hatvan év feletti emberekkel arról, hogy
    ők mit tartanak bűnnek! Mi miatt éreznek bűntudatot? Mi vált ki bennük
    szégyenérzetet? Elemezze tapasztalatait!


3. Szépségideálok

  • Mutassa be, hogyan változott az ideális(nak tartott) emberkép/testkép az elmúlt
    száz évben Magyarországon! Elemezze, mi alakította az emberek esztétikai ítéleteit!
  • Készítsen fotósorozatot, ppt-t, prezit, rádiós riportot, videofilmet, amelyben bemutatja,
    hogyan változott az ideális(nak tartott) emberkép/testkép az elmúlt száz évben
    Magyarországon!

Útmutató a projektkészítéshez

 

Ember-, társadalomismeret és etika tantárgyi érettségi témakörök:

középszint
2020. május-június vizsgaidőszak

 1. A konfliktusövezetekből származó ásványok („conflict minerals”) kitermelésének
környezetterhelési és társadalmi problémái

A „konfliktusövezetekből származó ásványok” olyan ásványok összefoglaló elnevezése,
amelyekből nyert fémek felhasználói a fejlett világ lakói, míg a lelőhelyeik zömmel szegény,
elmaradott országokban találhatók.

  • Mutassa be, hogy a „konfliktusövezetekből származó ásványok” kitermelésének milyen
    jelentős környezetterhelési és társadalmi hatásai vannak!”
  • Szervezzen előadásokat iskolájában, szűkebb vagy tágabb környezetében
    a „konfliktusövezetekből származó ásványok” bányászata és felhasználása során
    felmerült környezetterhelési és társadalmi problémákról!

2.  Vakmerő vagy bátor?

  • Mutassa be közelebbi és/vagy távolabbi történelmi/közéleti példák elemzésén keresztül,
    hogy miként változott a bátorság-vakmerőség fogalompár tartalma a 19. századtól
    napjainkig!
  • Készítsen felmérést, riportokat extrém sportot művelő és hétköznapi emberekkel arról,
    hogyan ítélik meg ők a vakmerőséget és a bátorságot! Elemezze tapasztalatait!

 3. A család mint társadalmi intézmény

  • Értelmezze a családot mint társadalmi, érzelmi, gazdasági közösséget, és mutasson rá
    a család jellemzőiben koronként bekövetkező hangsúlyeltolódásokra!
  • Készítsen fotósorozatot, ppt-t, prezit, rádiós riportot, videofilmet, amelyben bemutatja
    a családot mint társadalmi, érzelmi, gazdasági közösséget, és érzékelteti a történelmileg
    változó hangsúlyeltolódásokat!

Útmutató a projektkészítéshez

Forrás: Oktatási HIvatal

Szólj hozzá

etika érettségi projektmunka