Etika érettségi témakörök 2020. május-június
Emberismeret és etika tantárgyi érettségi témakörök:
középszint
2020. május-június vizsgaidőszak
1. Van jogom hozzá?
- Mutassa be, hogyan változott a szülők gyermekekkel szembeni és a gyermekek
szülőkkel szembeni joga és kötelessége az elmúlt száz évben Magyarországon! - Szervezzen előadásokat iskolájában, szűkebb vagy tágabb lakóhelyén „Napjaink
szülő-gyermek kapcsolata a jogok és kötelességek rendszerében” címmel!
2. A bűn
- Mutassa be, hogyan ítéli meg a bűnt a filozófia, a lélektan és a vallás! Példákkal
érzékeltesse a bűntudat és a szégyenérzet közötti különbséget! - Készítsen interjúkat fiatalokkal (kortársak) és hatvan év feletti emberekkel arról, hogy
ők mit tartanak bűnnek! Mi miatt éreznek bűntudatot? Mi vált ki bennük
szégyenérzetet? Elemezze tapasztalatait!
3. Szépségideálok
- Mutassa be, hogyan változott az ideális(nak tartott) emberkép/testkép az elmúlt
száz évben Magyarországon! Elemezze, mi alakította az emberek esztétikai ítéleteit! - Készítsen fotósorozatot, ppt-t, prezit, rádiós riportot, videofilmet, amelyben bemutatja,
hogyan változott az ideális(nak tartott) emberkép/testkép az elmúlt száz évben
Magyarországon!
Útmutató a projektkészítéshez
Ember-, társadalomismeret és etika tantárgyi érettségi témakörök:
középszint
2020. május-június vizsgaidőszak
1. A konfliktusövezetekből származó ásványok („conflict minerals”) kitermelésének
környezetterhelési és társadalmi problémái
A „konfliktusövezetekből származó ásványok” olyan ásványok összefoglaló elnevezése,
amelyekből nyert fémek felhasználói a fejlett világ lakói, míg a lelőhelyeik zömmel szegény,
elmaradott országokban találhatók.
- Mutassa be, hogy a „konfliktusövezetekből származó ásványok” kitermelésének milyen
jelentős környezetterhelési és társadalmi hatásai vannak!” - Szervezzen előadásokat iskolájában, szűkebb vagy tágabb környezetében
a „konfliktusövezetekből származó ásványok” bányászata és felhasználása során
felmerült környezetterhelési és társadalmi problémákról!
2. Vakmerő vagy bátor?
- Mutassa be közelebbi és/vagy távolabbi történelmi/közéleti példák elemzésén keresztül,
hogy miként változott a bátorság-vakmerőség fogalompár tartalma a 19. századtól
napjainkig! - Készítsen felmérést, riportokat extrém sportot művelő és hétköznapi emberekkel arról,
hogyan ítélik meg ők a vakmerőséget és a bátorságot! Elemezze tapasztalatait!
3. A család mint társadalmi intézmény
- Értelmezze a családot mint társadalmi, érzelmi, gazdasági közösséget, és mutasson rá
a család jellemzőiben koronként bekövetkező hangsúlyeltolódásokra! - Készítsen fotósorozatot, ppt-t, prezit, rádiós riportot, videofilmet, amelyben bemutatja
a családot mint társadalmi, érzelmi, gazdasági közösséget, és érzékelteti a történelmileg
változó hangsúlyeltolódásokat!
Útmutató a projektkészítéshez
Forrás: Oktatási HIvatal