2019. máj 02.

Ha ezt tudtam volna ...

írta: szikzolt
Ha ezt tudtam volna ...

Episztemikus, vagy hozzáférési hibának nevezzük azt a jelenséget, amikor egy-egy alapos döntéshez, illetve korrekt értékítélethez nem rendelkezünk a kellő mennyiségű információhoz. Amikor a szükséges tudnivalók híján vagyunk, gyakran előfordulhat az is, hogy indokolatlanul sztereotípiák, előítéletek áldozataivá válunk.

Ne ítéljünk elhamarkodottan! Hogy miért ne, ezt hivatott érzékeltetni az alábbi feladat!

Olvasd el az alábbi történetet, majd oldd meg a hozzá kapcsolódó feladatot!

Leila és Mohamed

A Nílus egy hosszú, hosszú folyó, mely észak felé fut. Sok krokodil él benne és csupán néhány híd ível át felette.

LEILA a folyó bal partján él. LEILA 17 éves lány, aki halálosan szerelmes MOHAMEDbe. MOHAMED a Nílus túlsó partján lakik. LEILA eltökélte, hogy meglátogatja szerelmét, ezért elmegy AHMEDhez és kéri, hogy vigye át a túlpartra. Annak ellenére, hogy AHMEDnek ideje és csónakja is van, mégsem viszi át LEILÁt a túlpartra.
LEILA nem adja fel, és elmegy TARIKhoz, és megkéri, hogy vigye át őt a folyó túlsó partjára. TARIK beleegyezik, de csak a következő reggelen és csak akkor, ha LEILA vele tölti az éjszakát. Így is történik. LEILA minden áron meg akarta látogatni MOHAMEDet, így az éjszakát TARIKkal töltötte. TARIK a következő reggelen átvitte őt a túlpartra.
LEILA repült szerelme karjaiba, és elmesélte neki, hogy milyen nehézségek árán sikerült átjutnia. MOHAMED elzavarta LEILÁt. LEILA boldogtalanul sétált a Nílus partján, harcolva könnyeivel, amikor is találkozott DZSAFARral. DZSAFAR megkérdezte tőle, miért oly szomorú és LEILA elmesélte neki történetét. DZSAFAR elment MOHAMEDhez és két erős pofont mért arcára minden szó nélkül.

Feladat:

  • Rendezd sorrendbe a szereplőket. Az öt szereplő között öt pontszámot oszthatsz ki (1-től 5-ig). A kedvenc szereplődnek add a legmagasabb, azaz az 5-ös pontszámot. A számodra legkevésbé kedves szereplő kapjon 1-et. Mindegyik szereplőnek adj pontot.
  • Írásban végezd el a feladatot! Nincs jó és rossz megoldás: szempontok vannak.

Szereplők:

Ahmed

Tarik

Leila

Mohamed

Dzsafar

  • Ha elkészültél, vesd össze az általad készített sorrendet a padtársad, majd a körülötted ülők sorrendjével, és beszéljétek meg, miért döntöttetek úgy, ahogy!
  • Amennyiben átbeszéltétek a történetet, olvassátok el csoportban a következő oldalon írott szövegrészt, majd újból rangsoroljátok, immáron közösen a szereplőket!

    Újabb információk:

    LEILA egy 17 éves középiskolás tanuló és MOHAMED az ő tanára, aki boldog házasságban él. AHMED szintén tanár ugyanabban az iskolában. MOHAMED az ő kollégája. TARIK LEILA nagyapja, aki már régóta nem látta kedvenc kis unokáját, és most egy tea mellett az egész éjszakát átbeszélgették. DZSAFAR egy pszichopata gyilkos. Csupán szerencse kérdése volt, hogy MOHAMEDet csupán arcon vágta.

    Új sorrend:

    Ahmed

    Tarik

    Leila

    Mohamed

    Dzsafar

     
  • Összegezzétek a tanulságokat!
    • Mennyiben változott meg a sorrend az új információk hatására?
    • Mi az oka ezen lényegi változtatásnak?
    • Milyen tanulságok vonhatók le mindebből a sztereotípiák és előítéletek természetére vonatkozóan?
  • Amennyiben levontátok a következtetéseket, gondoljátok tovább Leila történetét!
    • Emeljetek be a fenti példa alapján olyan új információkat, melyek gyökeresen meg tudják változtatni az alaptörténet értelmezését, illetve az azokból levonható következtetéseket!
Szólj hozzá