Dönteni kell!
A döntéshozatali játékok révén számos az eddigiekben elsajátított tárgyi ismeretet és készséget tudunk mozgósítani. A következő gyakorlat az értékek, az erkölcsi döntések ütköztetésére nyújt lehetőséget. Mivel a diákoknak érvelniük kell társuk vagy adott esetben önmaguk, valamint a közösség egésze érdekében, ezért a vitakészséget, illetve az argumentációs jártasságot ugyancsak megkívánja ez a viszonylag egyszerűen lebonyolítható feladat.
Az alapszituáció:
Egy adott közösség egy léghajón utazik, amelyik elkezd süllyedni, s a közösséget csak akkor sikerülhet megmenteni, ha könnyítenek a léghajó terhelésén. Nem elég tárgyakat kidobni, néhány társuktól is meg kell válniuk.
A feladat menete
- Sorban mindenki elmondja milyen diplomás, illetve nem diplomás foglalkozást választana magának, ha nem orvos vagy gyógyszerész lenne. (Célszerű ezeket a játékvezetőnek felírni!)
- Ezután elképzeljük, hogy mindenki az adott foglalkozások egyikét műveli (vagy akár mindkettőt, ez megállapodás kérdése), és a társaság egy erősen süllyedő léghajóban utazik. A süllyedés megállítása érdekében ki kell dobnunk a léghajóból valakit, akire szakmáját tekintve legkevésbé van szükségünk.
- A csoportnak meg kell egyeznie, hogy kit dobjunk ki, a jelölteknek meg kell próbálniuk megvédeni magukat.
- A kidobósdi egész addig folytatódik, amíg „biztonságba nem kerül” a léghajó!
Tudnivalók a feladathoz
- A játékvezető határozottan moderálja, irányítsa a játékot, különösen arra ügyeljen, hogy korrekten érveljenek a diákok!
- A feladat végrehajtására kb. 20-25 percet szánjunk!
- A feladat elvégzését követően összegezzük a tapasztalatainkat!
Összegzés, tanulságok
- Beszéljük meg, milyen szempontok, értékek mentén dőlt el, hogy kinek kell távoznia a hajóról!
- Rekonstruáljuk az argumentációkat, és értékeljük azok hatékonyságát, erkölcsi vonatkozásait!
- Kérdezzünk rá a feladat elvégzése alatti személyes élményekre, tapasztalatokra is!