2019. már 27.

I/2. témakör: A jó és a rossz megkülönböztetésének feladata ...

írta: szikzolt
I/2. témakör: A jó és a rossz megkülönböztetésének feladata ...

Feladat:

  1. Az alábbi szövegrészletek alapján válaszoljon a feltett kérdésekre!
  • Mutassa be röviden, hogyan alakult Robinson Crusoe sorsa!
  • Hogyan érétkelte Robinson a kialakult helyzetet?
  • Miért állította párhuzamba a jó és rossz dolgokat, viszonylatokat?
  • Mi a végkövetkeztetése?
  • A válaszai alapján kimondható-e, hogy van egyértelmű jó vagy egyértelmű (abszolút) rossz?
  • Ismer-e olyan morálfilozófiai elméleteket, amelyek alapján vannak abszolút jó érétkek, vonatkozások, döntések? Mire vezetik vissza ezek az elméletek a jót (és ennek alapján a rosszat)?

„Alaposabban fontolóra vettem az életkörülményeimet, és nekiláttam, hogy írásban jellemezzem azokat. Nem azért, hogy utána az írást bárkire is ráhagyományozzam (úgy tűnt, nem leszek túl sok örökössel megáldva), hanem hogy összefoglaljam azokat a gondolataimat, amelyek naponta foglalkoztatnak. Mivel kezdett erőt venni rajtam a csüggedés, azzal nyugtattam magam, hogy összevetettem jelenlegi életem jó és rossz oldalát. Pártatlanul próbáltam megítélni a kényelmet, amit élvezek és a szenvedést, amit átélek:

A rossz

A jó

Egy szörnyű, lakatlan szigetre vagyok számkivetve, a szabadulás minden reménye nélkül.

Élek, mert a hajó legénységével ellentétben nem fulladtam vízbe.

A világ minden élőlénye közül én lettem kiválasztva a leghitványabb sorsra.

A többiekkel szemben én ki lettem választva arra, hogy éljek. Az Úr, aki csodálatos módon megmentett a haláltól, meg is szabadíthat.

Magányra ítéltek, eltiltva az emberi fajtól és társadalomtól.

Nem éhezem és a hely, ahol élek nem sivár, élelemben gazdag.

Nincsenek ruháim, amelyek testemet takarják.

Az éghajlat itt meleg, tehát ha lenne is ruhám, alig hordhatnám azt.

Védtelen vagyok az emberek vagy vadállatok ellenséges támadásaival szemben.

Olyan szigetre kerültem, ahol nincsenek az életemet fenyegető vadállatok, szemben azzal, amit például az afrikai partokon láttam. Mi lett volna velem, ha ott szenvedek hajótörést?

Egy lélek sincs, akihez szólhatnék, vagy aki enyhíthetné bánatomat.

Isten rendkívüli adományként partközelbe küldte a hajót, ahonnan megszerezhettem minden szükséges holmit, hogy felszerelkezhessek és ellássam magam utánpótlással, akár életem végéig is.

 

Olyan őszinte vallomás volt ez, amilyen csak sanyarú sorsomtól kitelt. De nem csupán a negatív jelenségeket emlegette fel, hanem azokat is, amelyekért hálás lehetek. Szolgáljon ez tanulságul, mindazok számára, akiknek a világon a legnyomorúságosabb sors jutott, mert mindenben találhatunk valamit, ami megnyugvást okoz és reményt kelt.

Miután elkészítettem ezt a számvetést, mindinkább beletörődtem sorsomba, és lélekben megnyugodva kémleltem a tengert. Reménykedtem, hogy előbb-utóbb megpillantok egy hajót. Elkészült tehát hajlékom, a szikla oldalában felállított sátor, amelyet cölöpkerítéssel vettem körbe. Ez utóbbit fallá erősítettem, kívülről sűrű pázsitot ültettem előtte, később a cölöpfal és a szikla között szarufákat helyeztem el, és hogy az időnként rendkívüli erővel tomboló zivatarok ellen védve legyek, a gerendákat faágakkal takartam.” (Daniel Defoe: Robinson Crusoe, ford.: Lengyel Tamás)

  1. Milyen erkölcsi tanulságokat kívánnak jelezni az alábbi javaslatok, erkölcsi „útmutatók”?
  • „A hiba többet használ, mint az erény. Viselj el egy hibákkal teli embert, és borzalommal fogsz tekinteni a hibákra. Viselj el egy erényes embert, és hamarosan magát az erényt is gyűlölni fogod.” (Tony Duvert: Abécédaire malveillant, 'Gondolkodó ábécé')
  • „Nos, mennél boldogabbnak és vidámabbnak érzi magát az ember, annál kevésbé érez hozzá kedvet, hogy rossz legyen.” ( Savater: Etikáról Amado fiamnak, 102.)
  • A jó és a rossz farkas - indián tanmese

Egy este az öreg Cherokee indián mesélni kezdett az unokájának arról a csatáról, ami minden emberben zajlik.

Azt mondta:

–Fiam, a csata két farkas között zajlik, akik mindannyiunkban ott lakoznak. Egyikük a Rossz – a düh, irigység, féltékenység, sajnálat, szánalom, kapzsiság, erőszak, önsajnálat, bűntudat, harag, kisebbrendűség, hazugság, hamis büszkeség, felsőbbrendűség és az ego…

Másikuk a Jó – az öröm, béke, szeretet, remény, nyugalom, alázat, kedvesség, jóindulat, empátia, nagylelkűség, igazság, együttérzés és a hit.

Az unoka elgondolkozott egy pillanatra, majd megkérdezte nagyapját:

– És melyik farkas győz?

Az öreg indián mosolyogva így válaszolt:

– Az, amelyiket eteted.

  1. A képek alapján milyen következtetésekre tud jutni a jó és a rossz kapcsán, illetve azok viszonyára vonatkozóan? Milyen etikai fogalmakat tudsz beépíteni a válaszodba?

 

 

  

 (A felirat: A kérdésem: ez most jó vagy rossz?)

  1. Az eddigi ismereteid és tapasztalataid alapján foglalj állást abban, hogy Juli jól, vagy helyesen járt-e el! Válaszod érvekkel támaszd alá!

„A legjobb barátnőm, Juli a hátam mögött elmondott rólam valamit a tanárnak, pedig megígérte, hogy titokban tartja. Az apukámnál súlyos betegséget állapított meg az orvos úgy hat hónappal ezelőtt, és én azóta beteg vagyok az aggodalomtól. Túlságosan személyesnek éreztem, és nem akartam másoknak beszélni róla, de azt hittem, Juliban megbízhatok. Az általános iskola óta ő a legjobb barátnőm. Amikor elmondtam neki az apukám betegségét, esküvel fogadta, hogy senkinek nem beszél róla. A következő dolog, ami történik az, hogy az osztályfőnököm gyülekező után félrehívott, hogy megkérdezze, hogy van az apám. Mintha a föld nyílt volna meg alattam, amikor megtudtam, hogy Juli mondta el neki. Engem arra neveltek, hogy az ígéretet soha nem szabad megszegni. Nem értem, Juli hogy tehette ezt velem. Megbízhatok-e benne ezután?”

Szólj hozzá

döntés etika rossz szándék témakör